måndag 24 augusti 2009

Bra Lärare viktigare än mera pengar!

Under 2007-2010 sker en mycket omfattande kompetenssatsningar för Örebros lärare och pedagoger. Lärarlyftet ger ca 700 lärare kompetensutveckling, med inriktning på de tidigare skolåren. Det är högst angeläget att det finns en tillräcklig kompetens på alla områden för att alla elever ska få en bra start i grundskolan, vilket nu är möjligt. Förhoppningsvis kan en liknande satsning för förskollärarna med start i höst.

Inför skolstarten genomför Örebro kommun en storsatsning som är gemensam för alla lärare i grund- och gymnasieskolan, då ca 1700 lärare deltar i Örebros lärardagar, med storföreläsningar och ett omfattande seminarieprogram – med det övergripande temat” högre måluppfyllelse”. Även lärarna från de fristående skolorna är inbjudna.

Att läraren/pedagogen är den enskilt viktigaste faktorn för en bra skola där alla elever når skolans mål, borde vara oomtvistat och självklart. Diskussion om vad som skapar den bästa skolan har ständigt pågått med många olika förslag, från elever, föräldrar, lärare, fackförbund och pedagogikforskare. Förslaget på ”lösningar”, skiljer sig i hög grad. Men ett är säkert, det finns ett mycket stort engagemang för den svenska skolan! Men det är viktigt att skolan utvecklas från de slutsatser som bygger på forskning.

Idag finns det belägg för vad som är det viktigaste faktorerna – och det har redovisats under året i den s.k McKintzrapporten: Världens bästa skola – vad utmärker de främsta utbildningssystemen? Forskargruppen har undersökt 112 utbildningsreformer i Europa som satsat mera resurser i form av pengar till skolan, för att öka lärartätheten. Slutsatsen är att 103 av dessa reformer varit verkningslösa när det gäller högre kunskapsresultat!

Alltså – det hjälper inte att bara satsa mera resurser, t ex fler personal rent generellt. ”Ge oss mera pengar” – är ett vanligt krav, som ofta framförs till oss som politiskt ansvariga! Det avgörande är hur resurserna används i verksamheten. Kulturella skillnader är heller inte avgörande.

McKinseyrapporten pekar ut tre huvudfaktorer som de enskilt viktigaste faktorerna. Lärarnas kvalitet är helt avgörande för bra skolresultat. Utgångspunkten är att rätt personer blir lärare. Vidare sker det när lärarna tar med sig kompetensutvecklingen till klassrummet, rutiner finns bl a för att observera varandra och lära av det bästa! Det enda sättet att förbättra skolresultaten är att förbättra lärande och undervisning.

Den andra huvudfaktorn är ett enastående skolledarskap. I de mest högpresterande skolorna runt om i världen lägger rektorer ca 80% av sin arbetstid för pedagogisk utveckling och stöd genom sitt skolledarskap. Rektorerna behöver vara modiga skolledare, lyfta fram duktiga lärare och diskutera brister i enskilda lärares undervisning.

Det tredje handlar om att försäkra att varje elev får tillgång till den bästa undervisningen, och att se alla elever som ”möjliga” att nå kunskapsmålen. Ytterst handlar det om att skapa positiva förväntningar på alla elever från rektorer, lärare, kommunledning och föräldrar!

Alltså – en rent kvantitativ resursökning, ger inte bättre skolresultat. Det hjälper inte att bara öka antalet lärare per elev för att förbättra skolresultaten. Så långt McKinseyrapporten!

Därför genomförs nu en fortbildning för Örebros lärare, som ett första steg som följs upp under en fortbildningsdag i oktober och även under lärardagarna i augusti 2010! Alla föreläsningar på seminarieprogram utgår ifrån huvudtemat ”Ökad Måluppfyllelse”.

Vi är som ansvariga skolpolitiker är övertygade om att det behövs ett ”omtänk” för att skapa en förändringsutveckling i alla kommunens skolor, för alla elever! Det är viktigt att bygga på de fakta som bl a McKinseyrapporten pekat på, med inriktning på stärka lärarnas roll i klassrummet genom ett aktivt pedagogiskt stöd från rektorerna.

Slutligen är det ett gemensamt ansvar att skapa en nyanserad bild av kommunens skolor. Tyvärr har ogrundade och inte så sällan ett ensidigt budskap om en svensk skola i kris fått negativa konsekvenser. Givetvis finns brister som måste diskuteras och när det sker konstruktivt kan en utveckling av våra skolor ske i rätt riktning.

Därför fortsätter vi att kraftsamla kring skolan genom Lärardagarna i Örebro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar