måndag 10 januari 2011

Blocköverskridande Kommunledning mellan sju partier i Örebro kommun!

Valresultatet i Örebro kommun blev historiskt, i den meningen att det fortfarande snart fyra månader efter valet är oklart - eftersom beskedet om ev omval dröjer. I december gjordes en uppgörelse mellan sju partier, att forma en gemensam kommunledning - i väntan på besked.

Det är viktigt att kommun leds och styrs och att det finns av fullmäktige utsedda ansvariga politiker. Det är samtidigt viktigt att vi tillsammans tar ansvar för den uppkomna situationen. Nu är tid för gemensamt styre, denna veckan har arbetet påbörjas.

Efter fyra år av ganska hårt politiskt klimat, kan det vara bra med tid för att gemensamt ta ansvar. Det är också en del av demokratin. Därför ser jag fram emot att under de närmaste veckorna arbeta tillsammans med mina kollegor inom sju partier; kd-fp-mp- m-c-s och v.

Eftersom jag valts som ordförande för programnämnd barn- och utbildning, så förväntar jag mig stor enighet inför viktiga beslut under februari månad. Jag har stort förtroende för ledamöterna i programnämnden och är säker på att vi ska lyckas väl. Men det är upp till bevis rån alla parter, men jag kommer att göra mitt bästa för att vi ska fatt goda beslut - allt för kommunens alla 29000 barn och unga upp mellan 1-20 år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar