onsdag 28 december 2011

Gymnasiefrågan i Örebro behöver bred politisk lösning!

Frågan om hur det akuta behovet att minska gymnasieskolornas lokaler ska lösas diskuteras och debatteras nästan dagligen. I förra veckan skrev M Artin (v) och H Holberg(v) en debattartikel där de öppna upp för konstruktiva samtal för att hitta en bra lösning.

Från majoriteten har Tomas Esbjörnsson(s) bjudit in oppositionen till överläggningar, vilket är bra. Man kan bara hoppas att de övriga oppositionspartierna (M,FP och MP) också är villiga att vara med i konstruktiva och öppna samtal.

Lärare och personal på WUC (Wadköpings utbildningscenter) har också varit konstruktiva och presenterat ett alternativ förslag, som kan vara intressant att diskutera.

Läget är så akut med en ekonomi som "blöder" där behovet är att minska kostnaderna med ca 50 miljoner totalt för gymnasienämnden under 2012. Nu är behovet stort att hitta en bra lösning - som hur som helst innebär stora verksamhetsförändringar för Örebros gymnasieskolor. Det är helt nödvändigt just nu.

Jag tror att medborgarna kräver ansvar från politikerna, både i majoritet som opposition. Jag kommer att göra vad jag kan, utifrån min roll och det ansvar jag har - för att främja ett bra beslut, för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar