fredag 4 september 2009

Örebro Kommun satsar 45 miljoner på Lärarna!

Lärarnas riksförbund(LR) skriver en angelägen debattartikel om dagens skola. Frågan är nödvändig att diskutera trots att LR i vissa frågor har ett för snävt perspektiv. Det behövs en mera nyanserad bild av dagens skola.

Artikeln talar om ”många års sparande” i Örebros skolor”, vilket inte är helt korrekt beskrivit. Antalet elever i grundskolan har sjunkit avsevärt de senaste åren och kommer att göra se även de närmaste åren. Den förändringen börjar nu också ske i gymnasieskolan. Samtidigt har ett antal fristående skolor etablerats i kommun.

Detta betyder att resursminskning måste ske. Därför har vi tagit nödvändiga beslut, när vi lagt ned fyra skolor under 2007-2009. Det är självklart bättre att lägga pengar på lärare än tomma lokaler, vilket har blivit resultatet.

Sammanlagt kommer vi att under mandatperioden göra satsningar på ca 45 miljoner som är riktade för att förstärka lärarnas kompetens! Det är en historiskt stor satsning. Det nämner LR inte ett ord om i sin artikel, vilket är synnerligen märkligt!

Vi har som Koalition under mandatperioden gjort betydande satsningar på kompetensutveckling för lärare. Lärarlyftet ger ca 750 pedagoger nödvändig utbildning, vilket är en satsning på ca 38 miljoner kronor. En läsa- skriva- räkna satsning har gett kommunens skolor ca 6 miljoner kronor.

Denna veckan gav Skolverket besked om regeringens matematiksatsning som ger några skolor kronor ca 900.000:- Lärardagarna i augusti var en omfattande satsning på ca 600.000:-

Frågan om generellt mera resurser till skolan måste ifrågasättas utifrån aktuell skolforskning. Forskargruppen som skrivet den s.k McKinseyrapporten har undersökt 112 utbildningsreformer i Europa som satsat mera resurser i form av pengar till skolan, för att öka lärartätheten. Slutsatsen är att 103 av dessa reformer varit verkningslösa när det gäller högre kunskapsresultat!

Lärarnas kvalitet är helt avgörande för bra skolresultat och det kan ske när lärarna tar med sig kompetensutvecklingen till klassrummet, rutiner finns bl a för att observera varandra och lära av det bästa! Det enda sättet att förbättra skolresultaten är att förbättra lärande och undervisning.

I de mest högpresterande skolorna runt om i världen lägger rektorer ca 80% av sin arbetstid för pedagogisk utveckling och stöd genom sitt skolledarskap. Rektorerna behöver vara modiga skolledare, lyfta fram duktiga lärare och diskutera brister i enskilda lärares undervisning.

LR:s krav på en statligt styrd skola är en ”ickefråga” idag, som knappast har något politiskt stöd mer än i något parti. Det orealistiskt att tro att detta skulle ”lösa” skolans utmaningar dag. Jag välkomnar LR att diskutera hur vi kan ge resurser och stöd till att lärarna blir skickligare i undervisningssituationen, hur en gemensam kompetensutveckling genom lärarnas ledarskap kan ske i klassrummet!

Detsamma gäller skolledarskapet. Svaret på LR:s frågor är inte mera generella resurser utan kompetenshöjning för lärare och skolledare. Detta har vi prioriterar med omfattande satsningar och fortsätter under 2010!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar