Idag presenterar Nätverkverket Stockholm Business Alliance( 50 kommuner) den serviceundersökning som visar hur företagarna uppfattar kommunernas service. Nytt för i år är att Sveriges Kommuner och Landsting(SKL) har genomfört samma undersökning i ytterligare 116 kommuner. Det ingår i SKL:s arbete med Öppna Jämförelser, som nu för första gången belyser näringslivsklimatet.
Ett av kommunens näringspolitiska mål är att erbjuda näringslivet en god grundläggande service. Det är tredje året (2007, 2009 och 2011) som Örebro kommun deltar i undersökningen.
De verksamhetsområden som finns med är:
- Bygglov, Markupplåtelse, Miljötillsyn, Brandtillsyn och Serveringstillstånd
Servicefaktorer är:
- Tillgänglighet, Information, Bemötande, Kompetens, Effektivitet, Rättssäkerhet.
Rankningen, resultatet anges på en skala 0-100.
Örebro kommun gör ett ordenligt lyft, mycket genom ett medvetet förbättringsarbete, utbildning mm.
Sammanlagt NKI (Nöjd-kund-index) för kommunen är 69, 2007 var det 63 och för 2009 64.
Särskilt arbetet med Bygglov har förbättrats avsevärt. 2009 låg kommunen på 53 och ökar nu till 67! Det området var prioriterat under 2010, vilket nu ger resultat.
I Öppna jämförelser mellan de 166 kommunerna är det glädjande att Askersund placerar sig i toppen, på 5 plats! Örebro kommun hamnar på 45 plats, Hallsberg på 47 plats, Laxå på 59 plats och Nora på 152 plats.
Dagens besked är att Örebro kommun är på god väg framåt när det gäller service till Näringslivet! Bra jobbat - alla som bidraget!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar