onsdag 18 november 2009

Örebroarna måste sluta klaga och gnälla över massvaccineringens problem !!

Man blir minst sagt upprörd över de som gnäller och klagar när massvaccineringen påbörjats på Örebromässan! Dessutom har Nerikes Allehanda lyckats(återigen) att bara se problem, utan att ge en bakgrund till den svåra planering och genomförande som vaccinering av invånare i Örebro innebär.

Allt detta är ju något utöver det vanliga, som innbär mycket svåra planeringsförutsättningar och ett genomförande som inte kan liknas med något annat. Då klagar folk över köer, dimma och dålig sikt på E20 till mässan, att vaccinet tar slut osv. Det är ynkligt och svagt.

Samtidigt sprider sig svininfluensan med stor kraft i skolor och på andra arbetsplatser. Jag tycker att Hans Fredlund, ansvarig smittskyddsöverläkare och alla andra som arbetar hårt ske ges stort beröm för ett jättarbete - i en ovanligt svår situation, de behöver allt stöd.Nu behövs samling - inte kritik och klagan!

Man kan fråga sig hur i hela världen vi i vår del av världen ska kunna klara av en riktigt svår krissituation, när man klagar så mycket just nu. Men det verkar som många inte klarar av "mindre kriser", som innebär förändringar i vardagsliv med köer - väntan , som kräver tålamod och lite uthållighet, samt att kunna acceptera att allt inte går som man tänkt sig, eller planerat för.

Jag tycker reaktionerna säger mera om läget bland medborgare - som räknar med att livet ska vara en enda rak motorväg! Jag blir lite förskräckt över all detta. De insändare som skrivs med stor kritik är givetvis "anonyma". Det är inte trovärdigt med anonym kritik.

Peter Dahlgren(s) har på ett populistiskt sätt också försökt göra politik av detta. Han har skrivit en Fråga till mig som ska besvaras i fullmäktige. Tyvärr var jag på tjänstesresa till Uppsala två dagar(Partnerskapet för Barnkonventionen), så svaret dröjer till decemberfullmäktige.

Hans fråga handlade om varför inte eleverna i Örebro kommun får vaccination i skolan. Beslutet är ingen politisk fråga, det är professionens - och jag litar helt på deras bedömning. Det är tragiskt att Peter Dahlgren(s) försöker vinna kortsiktiga politiska poänger, genom att "utnyttja" en för hela samhället svår situation. Ibland blir jag så trött på att opposition försöker göra politik av allt. Det finns gränser, menar jag - när politiska vapen ska läggas ned, och då enighet bör råd. Vaccinationsfrågan - är självklart en sådan fråga.

I denna för så många svåra fråga - borde alla folkvalda politiker helhjärtat ställa sig bakom Hans Fredlund och alla som gör en jätteinsats. Allt kan inte var fullkomligt, det sker fel - givetvis, i ett sådant extremt läge. Vad som är rätt eller fel i en krissituation, kommer ingen att veta - och det är ganska ointressant .

Så min uppmaning till Peter Dahlgren(s) och alla som klagar - slut upp, ta ansvar och ge stöd i ett svårt arbete, så det går så bra som möjligt!

Tänk om alla inkusive Peter Dahlgren(s) skulle kunna tillämpa solidaritetstanken.

13 kommentarer:

  1. Vilken arrogans du ger uttryck för! Om du hade varit ute bland barnfamiljer och gjort dig en uppfattning om hur tålmodigt alla försöker att ta sig till, och få vaccination, så skulle du aldrig uttrycka dig på det här sättet. Om det är politk eller ej är ointressant i dagsläget, just nu handlar det mer om praktik. I en extrem situation måste alla vara beredda att ompröva beslut och att göra insatser på målgruppens villkor. Om man vill att barn snabbt ska vaccineras för att hela samhället ska vinna på det, så måste man organisera det så att det är enkelt för den målgruppen. Hur svårt kan det vara? Se på Malmö. Hans Fredlund och andra gör säkert så gott de kan, men jag skulle önska att de hämtade in råd och influenser från en vidare grupp, då hade mycket av detta kunna undvikas. Gör inte prestige av det här!

    SvaraRadera
  2. Tycker att du som kommunalråd beter dig ynkligt iom detta inlägg om att Örebroare gnäller ang. vaccineringen vid Örebromässan.

    Är du själv vaccinerad? Har du stått i en kö i tre timmar för att sedan höra att det var i onödan, köer som kan efterliknas forna Sovjetunionen och deras köande för att köpa en bit bröd.

    Att man går ut med att vi gnäller, vi gnäller för att vi märker av att vår egen stad inte klarar av och handskas med en sådan här krissituation.

    Du som politisk ansvarig för barn och utbildningsfrågor inte istället sett till att vaccinering av barn och ungdomar sker på skolan, vad har vi er politiker till?
    Sjuka barn lär sig inte så mycket i skolan då är väl ditt jobb ganska överflödigt, eller?

    Har du eller någon annan någon koll på vilka barn som vaccineras eller inte.

    Tycker det är rätt att gnälla när man behandlas som man vore boskap.
    Konstigt att inte fler kommenterat dig och ditt dravvelinlägg, fast du avfärdar väl kritik genom att inte godkänna kommentarerna.

    SvaraRadera
  3. Hur kan du skriva som du gör, jag hoppas du SKÄMS! Du skriver "Man kan fråga sig hur i hela världen vi i vår del av världen ska kunna klara av en riktigt svår krissituation" ja där satte du väl huvudet på spiken, inte litar jag påe r politiker över huvud taget. Hur i hela världen skulle ni klara av att organisera något om det hände något ännu värre? Lärde man sig inget alls av Tsunamikatastofen? Där kan man ju se hur Sverige "klantade sig" medan andra länder redan flög hem sina medborgare hade Sveriges utrikesminister inte hittat Phuket i kartboken ens! Om man ser att vissa län har haft väldigt bra organisation, som då tex Skåne, kan man inte ta efter det och lära av det istället för att göra fel på fel och sedan sitta med utvärderingar om hur det gick när det hela är över? Om u själv fick stå i dessa timlånga köer för att sedan få veta att vaccinet är slut kanske du skulle bli mer ödmjuk!? Jag själv väntar tills köerna blir kortare och mer vaccin finns, men min 3-åring ville jag gärna vaccinera så snabbt det bara gick så jag köade på bvc för hans skull. Försök behandla invånarna i länet med respekt, det är deras erfarenheter inte dina som räknas! Sjukvårdspersonelen har jag inte hört NÅGON klaga på det är ORGANISERINGEN! Sjukvårarna gör sitt jobb så gott de kan tror jag så låt dem göra det och eftersom den som organiserat inte är kapabel till det kunde ni ha betalat någon som är van vid att fatta bra beslut och kan något om organisering fått hjälpa till!

    SvaraRadera
  4. Lite klumpigt uttalande tycker jag. Ni politiker bör tänka på att era bloggar troligtvis kommer att spela en ganska viktig roll under den kommande valprocessen, och då bör man välja sina ord väl. Har för övrigt behandlat detta i min medieblogg.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. (Kommentaren ovan borttagen pga ett par feltryck på tangenterna. Här följer en redigerat version:)

    Oj oj oj... vad ska man säga om ett sådant inlägg? Jag blir lite förskräckt, Lennart Bondeson. Nu bor jag ju i Uppsala, som tycks ha en ännu värre - eller minst lika illa i alla fall - icke-organisation av vaccineringen. Hade du varit "min" politiker hade jag ramlat av stolen av ilska. Vilket förhållningssätt du har till dina väljare! Inte bra, inte bra alls. Jag undrar för övrigt över varför det inte framgår i din profil vilket parti du tillhör? Det hade varit intressant att veta.

    Du har uppenbarligen ett antal väljare i Örebro, som är missnöjda och olyckliga över hur vaccineringen av deras barn har organiserats. Jag önskar dig lycka till i ditt arbete med att förbättra förhållningssättet till dem, så det blir mer respektfullt!

    SvaraRadera
  7. Jag har röstat på kristdemokraterna enda sedan jag fick börja rösta. Jag är även medlem. Jag är nu 42 år. Men efter att du uttryckt kritik mot örebroarnas gnäll vid massvaccineringen funderar jag allvarligt på att säga upp mitt medlemskap och rösta på någon annan nästa år. Vad jag tycker om hela saken kan du läsa i min insändare i Na den 18/11 rubriken sjuksköterska och mamma. Kommer du att behöva stå i kö? Det tvivlar jag starkt på. Örebro kommun har skött hela det här jättedåligt. Det är tur så länge ingen större katastrof inträffar eftersom Örebro nu har bevisat att dom inte klarar av en sån här förhållandevis liten sak. Jag tycker i alla fall att barnen ska vaccineras på sina skolor i sina vanliga miljöer.

    SvaraRadera
  8. Ja, det är verligen beklagligt att ett kommunalråd inte har mer omdöme. Jag tror de flesta skulle bli irriterade för mindre. Det finns inte på kartan att jag står flera timmar i kö och riskerar ätt ändå bli utan vaccin. Jag kan möjligen mobilisera ork nog men jag har varken tid eller tålamod så det räcker!!!

    SvaraRadera
  9. Jag skulle vilja veta hur du själv blev vaccinerad, om du är det? Vågar du stå för det och skriva det här i bloggen?

    SvaraRadera
  10. Gå själv och ställ dig i kön med småbarn (under arbetstid?) så får du se hur gnälliga vi är, men som vanligt har du väl redan fått en "gräddfilsvaccination" och som vanligt lever du som politiker i en egen värld. Det är i alla fall lågt att klaga på de stackare som står i kö. Ja du Bondesson, du har nog lyckats bli av med en del väljare på det här sättet. Jag kan inte säga att jag är ledsen för det.
    Olle

    SvaraRadera
  11. Rom 15:1-15:3
    ”Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna oss själva.

    Var och en av oss skall tjäna sin nästa, till hans bästa och hans uppbyggelse.

    Kristus tjänade inte sig själv utan bar våra svagheter, så som det står skrivet: Dina smädares smädelser föll över mig.”

    SvaraRadera
  12. Så olika man hantera en uppkommen situation - det finns kommuner och skolor som omprövar sina beslut: http://www.dn.se/nyheter/sverige/alla-elever-far-inte-vaccinet-pa-skoltid-1.990237

    SvaraRadera
  13. Jag bor inte i Örebro - och just nu är jag glad över det.


    idag kom de första larmrapporterna om att H1N1 nu börjat muteras , detta är ytterliggare en anledning till att den vanstyrande alliansregeringen gjorde ett kardinalfel när de rev upp beslutet på att bygga en svensk vaccinfabrik med inhemsk produktion av vaccin.

    De lät ideologi gå före sunt förnuft och nu får andra lida för detta.

    SvaraRadera