fredag 20 november 2009

Ursäkta - för ett dumt inlägg om vaccinationsfrågan i Örebro!

I onsdags kväll kom jag hem till Örebro efter två intensiva dagar i Uppsala tillsammans med Partnerskapet för Barnkonventionen. Jag är Örebro kommuns representant och politiskt ansvarig för detta.

Trött efter två hårda veckor med tre dagar i Stockholm och två i Uppsla - med tre föredrag och många hemmafrågor att lösa läste jag om vaccinationsköerna m.m - och reagerade "adhoc", och skrev min Blogg samt ett debattinlägg till NA(samma text) där jag var kritisk mot de som klagde mot organisationen vid mässan i Örebro.

Givetvis har många reagerat mot mitt utspel - och jag kan idag bara konstatera att jag gjort fel.

- Jag har varit slarvig i formuleringar och anklagat människor som befunnits sig i jobbiga köer, särskilt alla barnfamiljer

- Jag har anklagat Peter Dahlgren(s) för en dålig fråga i kommunfullmäktige(som ska besvaras i
decemberfullmäktige)

Ibland blir det helt fel, även för politiker och kommunalråd - denna gång är det jag som är skulden till detta.

Jag har under tre år fått förtroendet att vara i kommunledning med ansvar för barn- och utbildningsfrågor, och har försvarat många beslut, en del tuffa och svåra. Jag har alltid stått upp för våra beslut -även då det blåst hårt och då det funnits kritik. Men denna gång - är det jag själv som orsakat att människor kännt sig ifrågasatta och kritiserade.

Givetvis borde jag inte skrivit det jag gjorde. Nu har jag gjort det - och det är bara att backa helt ;
jag agerade för snabbt, jag hade fel - och ber om ursäkt för detta till alla som upplevt sig kränkta och påhoppade.

Även politiker är ofullkomliga!

4 kommentarer:

  1. Kära Lennart!
    Det är beundransvärt att du på två dygn lyckas med att så totalt byta tonfall. Från att den 18/11 låta som en arg Heinrich Himmler till att idag nästan låta som en människa är en bedrift.

    Dina skriverier stärker mig i min övertygelse att ni politiker inte ska yttra er i samhällsfrågor eftersom ni inte har den kunskap som krävs. Politiker är ALLTID ofullkomliga.

    Dwight

    SvaraRadera
  2. Tack Dwight; men är det bara politiker som är ofullkomliga???

    SvaraRadera
  3. Nej Lennart, alla är ofullkomliga. Det är dock bara ni politiker och andra myndighetspersoner som tror att ni är ofelbara. Eftersom ni sällan känner av konsekvenserna av era beslut så går ni omkring i en låtsasverklighet och tror att allt är jättebra. Samtidigt tvingas människorna i den verkliga världen leva med era beslut.

    Jag är av den åsikten att ingen politiker ska få äga mer än den fattigaste i det samhälle han är satt att styra. Då kanske ni tänkte er för innan ni jävlas med befolkningen.

    Jag tror inte att ni jävlas med oss av elakhet, jag är övertygad om att det finns en och annan i era led som, till en början, vill samhällets bästa, men det går över. När det börjar dra ihop sig till val ska det lismas och lovas för att få behålla makten. För makten och bestämmandet för bestämmandets egen skull har blivit det viktiga för er.

    Dwight

    SvaraRadera
  4. Dwight
    Att fatta obekväma beslut är inte detsamma som att jävlas. Det är en del av demokratin kan man säga. Alla kan inte alltid bli nöjda och att några då känner sig missnöjda/överkörda är inte konstigt!

    Men det är skillnad på att fatta ett obekvämt beslut och att göra ett misstag.

    Om vi tar skolnedläggningarna som ett exempel så är det inte konstigt att en del blir besvikna, men det var ett demokratiskt fattat och, får vi förutsätta (jag var inte delaktig i proccessen), väl genomarbetat beslut. Därför är det inte konstigt att Lennart så envist stod fast vid det. Allt annat hade varit orimligt, att vika sig omöjligt!

    Men att gnälla på Örebroarnas gnäll (tycker faktiskt det smått komiskt) över vaccinationskaoset var ett regelrätt misstag, vilket han ju insett och bett om ursäkt för. Det ska han ha respekt för, inte ytterligare skit!!!

    SvaraRadera