söndag 11 oktober 2009

Besynnerlig anklagelse av Mehdi Ghezali från Johan Pehrson (fp)!!

Mehdi Ghezali och hans vänner är nu frisläppta i Pakistan och har återvänt till Sverige. Mehdi har återvänt till sin familj i Örebro. Johan Pehrson(fp) riksdagsledamot från Örebro gick tidigt ut och spekulerade omkring att Mehdi kunde kunde misstänkas för terroistbrott.

Jag har tidigare skrivit till stöd för Mehdi, att han ska anses vara oskyldig innan bevis och dom finns. Det borde var självklart för alla människor. Ingen vet egentligen varför han rest till Pakistan och vad han gjort där.

När Mehdi nu är frisläppt och det enligt Pakistanska myndigheter inte finns skäl för anhållan blir det ännu mera märkligt med nya uttalande från Johan Pehrson(fp). Bl a säger Pehrson följande:
.." ingen kan säga att han automatiskt är oskyldig.." I intervjun i Nerikes Allehanda verkar Pehrson till varje pris försöka påvisa att Mehdi nog inte är oskydlig. Varför fortsätta att spekulera, och antyda?? Det enda av vikt just nu är att Mehdi är oskyldig. Johan Pehrsons människosyn och syn på rättssäkerhet ger jag inte mycket för - mycket svagt, Johan Pehrson!

1 kommentar:

  1. Lennart.

    Du om någon vet väl att medier kan skapa dramaturgi genom att rycka loss ett citat. Du vet också att människor som är skyldiga inte automatiskt fälls. I alla fall inte i Sverige. Du vet borde också veta att alla som släpps av polisen inte heller är automatisk oskyldiga. Detta gäller alla svenska medborgare. Varför får man inte säga det?

    Jag har inget intresse i att spekulera om enskilda individer. När jag får politiska frågor så svarar jag dock. Det återgavs i söndagens Nerikes Allehanda.

    Att kommentera de fyra då gripna svenskarna i Pakistan var svårt att undvika den 11 september. Det är ju en viss dag som bekant. Jag skrev om det på min blogg. Allt i en hyfsad ton. Jag har kommenterat det hela i tidningar och radio. Jag har t ex debatterat med de om sa att regeringen gjorde för lite. Jag försvarade att vår regeringen gjorde allt vad de kunde för att ge svenskarna en chans. Dessa kritiker har tystat. Jag har suttit i tv och förklarat att det är ganska vilda spekulaitoner om att SÄPO skulle ha samarbetat med Pakistanska motsvarigheter. Samtidigt understrukit hur komplex frågan är med tanke på de internatonella konventioner vi är skyldiga att följa.

    Jag har alltid sagt att jag hoppas att Ghezali och de andra svenskarna är oskyldiga till annat än extrem oklokt handlande.

    Jag tycker faktiskt fortfarande att det är olämpligt att ge sig av till de område de påstås ha varit i, inte minst med ett litet barn. Att dessutom ta sig dit utan påstått oklara resepapper är dessutom rimligen en brottslig gärning förutom att det är konstigt.

    Jag har ingen aning om vad de gjorde i detta speciella område. Jag imponeras dock av alla som verkar veta. Jag ser med stort intresse fram emot hans egen historia.

    SvaraRadera