torsdag 1 oktober 2009

Nej till Drogtester i Gymnasieskolan!

Idag har jag diskuterat ett förslag om Drogtester i Gymnasieskolan utifrån en Riksdagsmotion av Elisabeth Svantesson(m), Örebro. Förut har Folkpartiet lagt samma förslag och jag var redan då kritisk i diskussion till detta.

Frågan och problembeskrivningen kan jag dela och den är verkligen angelägen, men jag är tveksam till att lösningen är direkta drogtester i skolan. Det kan verka "effektfullt", men det är mycket tveksamt om det får den verkan som Svantesson avser. Jag menar att man framförallt måste stärka det förbyggande arbetet i skolan, redan från förskola, grundskola. Här finns oerhört mycket att göra.

Det finns ett mycket bra Föräldrabaserat alkohol och drogpreventivt program, ÖPP - som utvecklats av forskare vid Örebro Universitet, med Nikolas Koutakis i ledningen. Det finns idag i ett 30-tal kommuner och Örebro kommun har ett nationellt samordningsansvar för detta.

Metoden är enkel, att skapa Överenskommelser i en skolklass mellan alla föräldrar och elever , så gemensamma normer blir en skyddsfaktor. (se: orebro.se/opp)

Detta förebyggande arbetet, väl genomfört har stöd i erfarenhet och forskning. Alla skolor kan använda denna väldokumenterade metod med goda resultat. Drogtester är fel och därför är jag kritisk till Elisabeth Svantessons motion. Inhämta kunskap om ÖPP!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar