måndag 5 oktober 2009

Ensidig instrumentell Kultursyn på Nerikes Allehandas Kulturdebatt!

Nerikes Allehanda har inbjudit till kulturdebatt, vilket är vällovligt och bra. Efter att följt debatten så dominerar ett mycket starkt och många gånger ensidigt instrumentellt synsätt på kultur! Det är kulturnyttan som är i centrum för både individens och framförallt regionens växande.

Det är få av debattörerna som vill eller vågar anlägga ett mera värdegundat kulturperspektiv där dess egenvärde presenteras! Egenvärde måste föregå nyttan, menar jag -annars blir bara kulturen en spegel av samtidens värderingar och samhällsperspektiv. Då kan kulturen både finnas eller tas bort! Den bklir frivillig - när den egentligen är en "livsförutsättning"!

Den kristdemokratiska värdegrunden anger en postion där kulturen har ett egenvärde, som förutsättningen för människans liv och växande. Kulturen skapar livsrum och växtkraft som är relaterade till livet i stort. Kulturen skapar också motstånd så människan kan orientera sig i ett samhälle där kortsiktiga livsmål riskerar att förvilla henne utifrån "ytan" - när rötterna, historia och hållbarhet är kompassen.

Det är dags att återerövra Kulturens egenvärde - det har kristdemokratin kraft att göra!

Mahatma Gandhis ord om kulturen är värda att fundera på:

Jag vill inte bo i ett hus med höga, kompakta murar och stängda fönster. Kulturens vindar från alla länder ska blåsa fritt genom mitt hus - men ingen av dem ska föra mig med sig. Jag vill stanna på jorden!

1 kommentar:

  1. Hej Lennart! Jag håller delvis med dig. Jag försökte nog också i min debatt artikel peka på kulturens kraft i såväl samhällsdebatten och som grundare av värderingar. Artikeln finns på min blogg om du vill läsa igen :)

    SvaraRadera