På årets första dag får vi samlas tillsammans med trons folk i alla kyrkor och församlingar över hela vår värld, för att be om ett fredens och frihetens år – 2010!
Detta nya år är ett ”oskrivet blad”, i våra ögon – men i Guds ögon är det ett ”År som herren har valt”, ett nådens – frihetens och fredens år.
Ingångsord på årets första dag.
Luk.4:16-19 Förkunna året som Herren har valt. Kyrkoårets första text möter oss även i eftermiddag som 2010 års första bibelord. Det sätter i centrum den ”stora berättelsen” som ger ljus till alla andra perspektiv som vi lever i; arbetslivet – grannar och släktlivet, - skola och utbildning, - beslutsfattare och politiker.
- ett glädjebud till de fattiga
- befrielse till alla fångna
- syn för alla blinda
- frihet till de förtryckta
Kyrkans uppdrag – att vara samhällets salt, ljus och samvete.
Det allra mest central är att mötas i bön, som uttryck för ett nådens år, som uttryck för motkraften till allt destruktivt och nedbrytande i vår värld.
Vår historia är fylld av människor som i tysthet ropat till Gud om fred och frihet, och andra som offentligt stått i förgrunden med bön och handling som uttryck för ”ett nytt nådens år”.
En person som på ett konkret sätt påverkat historien utifrån den kristna tron var William Wilberforce som ledde kampen mot slaveriet i Storbritannien under 1700-1800-talet. Han var kristen och parlamentsledamot. Han och en grupp kristna låg bakom många av de social reformer i England under sent 1700 tal och tidigt 1800 tal. Han skrev motioner mot slavhandel och slutgiltigt vann det gehör 1807.
I södra London finns den gamla Holy Trinity Church, där finns idag ett gammalt välanvänt bord. Det var vid detta bord Wiberforce skrev antislaverilagen. Nu används det sedan många år som nattvardsbord. Denna dramatiska liturgiska symbol förenar det profan med det sakrala; vid det bordet blev slaveriet olagligt och där firas Herrens måltid varje söndag!
Andra exempel på personer som förenat tro och socialt samhällsansvar är: John Wesley, Oscar Romero i El Salvador, Desmond Tuto, Martin Luther King, Moder Teresa, och andra i tusental i alla kyrkor under historien.
Bönen om fred har dubbla syften:
· Påverkar skeenden genom Guds ingripande
· Påverkar våra egna handlingar, som ”fredstiftare”
Vår bön idag – är ett uttryck för samvetet i ett samhälle som plågas av ofärd och förtryck.
Fredsutmaningar under 2010 – för bön och handling
I bibeln omnämns särskilt en grupp som alltid behöver beskydd och som alltid är i behov av rättvisa – det är ”främlingen”. Ser syftar på all de som står utanför majoritetskulturen, och som etnisk minoritet.
Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd, du skall älska honom som
dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten, 3 Mos. 19:34)
Jag var hemlös och ni tog hand om mig, Matt.15:35.
Under Julaftonen hamnade en frikyrka i Sävsjö – i medias centrum, då 5 unga Afganska pojkar mellan 14-18 år kastades av tåget i vinterkylan. Det ”offentliga Sverige var stängt”, och de flesta svenskar hade stängt sina hem för familjens och barnens högtid! Församlingen stod upp och gav ungdomarna mat, boende och sysselsättning.
Utmaningar för bön och handling inför 2010
Inför vår bön idag vill jag rikta uppmärksamheten till några aktuella situationer, och ni kan alla ta med många flera. Men här följer något som vi kan mötas inför:
- Främlingen - situationen för alla ensamkommande flyktingar som i 1000-tals kommer till vårt land, och där det behövs många flera som ställer upp, kommuner och frivilliga. Nästa vecka kommer vi från Örebro kommun att möta Migrationsverket, för att diskutera ett mkt större ansvar. Det är en fråga där vi är helt överens som partier och jobbar sida vid sida.
Men det behövs stöd och mycket BÖN. Herren förbarma dig!
Andra fredsutmaningar inför 2010:
- Klimatet och framtiden
- Mångfalden, försonande mångfald
- Irak och Afganistan
- MellanösternHerre Förbarma dig över o
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar