söndag 21 augusti 2011

Kristdemokraterna behöver våga föra dialog utåt i HBT-frågor!

Jag och Magnus Ramstrand(KD) från Sollentuna - skrev en debattartikel i tidningen DAGEN där vi menade att Kristdemokraterna i Stockholm gjorde en viktig insats på Prideveckan - för att visa på öppenhet och dialog och att både lyssna till andra åsikter som att förklara kristdemokratiska perspektiv.

Tuve Skånberg(KD), har hårt angripet deltagandet i prideveckan, och kritiserar vår artikel. För oss är det självklart att det går att förena två delar; dels att stå fast vid partiets officiella politik och samtidigt finnas med i t ex prideveckan för samtal och dialog. Jag har som kommunalråd i Örebro under många år haft en regelbunden kontakt med RFSL lokalt, deltagit i utfrågningar, samtal och dialog - trots att jag nästan alltid varit ensam om de "politisk svaren". Där har jag fått en stor respekt - där vi trots olika synsätt kan respektera varandra.

Jag menar att kristdemokraterna behöver finnas med på t ex prideveckan - det betyder inte att man delar alla de uttrycksätt och som finns med under t ex den stora pridemarschen.

Men öppenhet för samtal och dialog måste alltid finnas. Sedan finns det sakfrågor - där vi i partiet har olika åsikter. En sådan gäller steriliseringskravet vid könsbyte, som under partiets riksting diskuterades - och där en avvaktande hållning i frågan vann med mycket liten majoritet. Jag och många med mig menar att det är ohållbart att hålla kvar kravet - och att en förändring måste ske.

Det är beklagligt att Tuve Skånberg(KD) inte kan se värdet med kristdemokraterna i Stockholm och deras viktiga insats. Det verkar vara viktigare att "behålla avståndet" och att "blunda". Det är knappast en framgångsrik väg framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar