Ska Örebros elever och ungdomar efter avslutad grundskolan i framtiden vara helt historielösa, och utan historiska rötter för att möta framtiden? Den frågan aktualiseras när man tar del av skolverkets förslag till nya kursplaner för historia och religionskunskap.
Skolverket arbetar på alliansregeringens uppdrag med en översyn av grundskolans kursplaner bl a i ämnena historia och religion. När nu förslagen blivit offentliga, kan de sammanfattas med ren historielöshet!
Det är synnerligen anmärkningsvärt att man för historieämnet föreslår att ta bort undervisningen om antiken och demokratins framväxt i Aten och även det mesta om medeltiden.
Därmed riskerar grunden för kommande generationers förmåga att orientera sig i tid och rum att försvinna och förutsättningen att tillvarata den reservoar av mänskliga erfarenheter som utgörs av historien.
Skälet är att kunna ägna mer tid åt modern historia, från 1700-talet och framåt, och lära eleverna hur historia idag används i politiska och ekonomiska syften bland annat. Man tar sig för pannan - kan någon med ett seriöst historiskt perspektiv föreslå detta?Det blir svårt och näst intill omöjligt att förstå vår egen samtid om man inte kan relaterar till vår gemensamma historia och vårt idèarv.
Bara den som har kunskap och förståelse av vårt historiska perspektiv kan möta nutidens utmaningar och ett snabbt föränderligt samhälle. Varför skulle man nästan helt bortse från hela Antiken och nästan 1000 år av medeltidens historia ? Det är inte bara naivt - utan också dumt!Medeltiden till exempel, är ju en tidsperiod när länderna blev länder, Sverige blev Sverige, städer började byggas, handeln med köpmän och valuta och pengar kom igång på allvar och Sverige kristnades.
Tanken att det skulle utgå ur historie-undervisningen är främmande. Det måste finnas med. Antiken längre tillbaka, med romarriket och Grekland, det är ju vår västerländska civilisations vagga.
När det gäller religionsämnen finns samma historielösa perspektiv . Texter om kristendomen och dess betydelse för det svenska samhället, som funnits med i de gamla kursplanerna, har plockats bort.
Det är självklart nödvändigt att skolan ger en allsidig undervisning om världens alla religioner. Men det borde vara lika självklart att skolan undervisar om den påverkan kristendomen har haft på det svenska samhället, bland annat när det gäller lagstiftning, kultur och konst. Ska man förstå Sverige och Europa, måste man förstå kristendomen och dess historiska perspektiv..
Jag utgår ifrån att utbildningsminister Jan Björklund(fp) agerar kraftfull mot skolverkets förslag till nya kursplaner för historia och religionskunskap. Skolverket måste slänga förslaget i papperskorgen, och komma med ett nytt förslag!
För att alla elever och ungdomar ska kunna möta dagens föränderliga samhälle behövs historiska rötter till både Sveriges och Europas historiska rötter. Skolverkets kursplaneförslag för historia och religion – bidrar knappast till detta.
Ett rotlöst träd, faller - bara när det finns starka rötter i samhällskroppen kan människor och i detta fall alla skolans elever möta framtiden med de förändringar som kommer!
måndag 22 februari 2010
Skolverkets historieslöshet - beklämmande!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar