Nerikes Allehanda har i några artiklar speglat lärarnas egna vardag - de har själv fått komma till tals. Det är nog värdefullt att ge en "inifrånbild" från lärarperspektiv. Det är på många olika sätt krävande att vara lärare idag, de allra flesta brinner för sin uppgift.
Men när Nerikes Allehanda idag ställer frågan: "vad gör lärarna istället för att undervisa", blir bilden lite missvisande. Lärare visar upp hur dokumentation i form av många pärmar som "tar tid" från undervisning. Vad är det då som "tar tid från undervisning", enligt reportaget?
Ja, det handlar bl a om dokumentation av IUP - individuella utvecklingsplaner, som varje elev har rätt till. Det handlar också om dokumentation av skriftliga omdömen. Att detta skulle handla om att "ta tid från undervisningen", är synnerligen märkligt - när det är en central del i det pedagogiska uppdraget och nära förknippat med den s.k "undervisningen"! IUP och skriftliga omdömen är stöd och medel för elevernas kunskapsutveckling!
Jag förstår inte den bild som Nerikes Allehanda "sätter", och det som bekräftas utifrån samtal med lärare. Sedan finns det säkert mycket som kan och bör avlastas lärarna i dagens skola, där har alla ett ansvar - vi politiker, och skolledare i samverkan med lärarna.
Men dagens reportage blir ganska missvisande och lite förvirrande.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar