torsdag 25 februari 2010

Förskolan prioriteras högt i Örebro kommun - enligt Skolverket!

Hur vi i Örebro kommun priortierat förskolan, presenterades nyligen i en konferens som Skolverket anordnade, med anledning av lärarlyftet och skollyftet. Följande information fanns med i intervjuform.

Örebro kommun måste spara 100 miljoner kronor under 2009 - 2010. Ändå satsar man stort på Förskolelyftet.- Det här får vi igen, det är jag övertygad om, säger kommunalrådet Lennart Bondeson. En satsning trots sparkrav

Det började med Lärarlyftet, regeringens satsning på att fortbilda lärare. Nu har Förskolelyftet påbörjats. Satsningen berör personal i förskolan. Fortbildningen för barnskötare och förskollärare inriktar sig framför allt mot att pedagogiskt stödja och stimulera barns språkliga och matematiska utveckling. Om det finns efterfrågan kan fortbildning för förskollärare innehålla uppföljning och utvärdering av förskolans verksamhet.

För pedagogiska ledare är innehållet i fortbildningen inriktat mot fördjupade kunskaper i språklig och matematisk utveckling, samt mot uppföljning och utvärdering av förskolans verksamhet.I Örebro kommun har ungefär 200 förskollärare, barnskötare och pedagogiska ledare påbörjat fortbildning under våren 2010. Detta trots att kommunen står inför tuffa prioriteringar och måste spara 100 miljoner kronor under 2009 och 2010.- Man får inte bortse från att förskolan har en viktig funktion innan skolan tar vid, säger Lennart Bondeson, kristdemokratiskt kommunalråd i Örebro.

En av anledningarna till satsningen är att kommunen har haft så goda erfarenheter av Lärarlyftet. Enligt Lennart Bondeson har det gett mycket mer än man kunnat ana; många lärare kände ny motivation och såg utvecklingsmöjligheter i sitt arbete.- Vi har fått tillbaka lärare som har fyllt på sin kompetens och stärkts i sin yrkesidentitet. Det finns en allmän debatt om att alla kommuner skär ner och att de anställda känner ett starkare tryck på arbetsplatsen. De får fler uppgifter, både på förskola och i skola. Vi kan inte anställa fler, men vi vill skapa utveckling genom fortbildning, säger Lennart Bondeson

Ett annat ämne som ofta diskuteras är hur stora barngrupperna eller klasserna får vara för att det ska vara bra för barnen.- Man kan inte bara ha kvantitativa mått. En höjd pedagogisk kompetens hos personalen kan öka barns trygghet. Jag besöker regelbundet förskolor och skolor och ser att det pedagogiska utvecklingsarbetet är a och o, säger Lennart Bondeson.

Örebro kommun har inlett ett nära samarbete med Örebro universitet vilket går ut på att kommunen har fått ha önskemål om vilka behov av fortbildning som finns. Universitetet har sedan försökt att ge kurser som svarar mot det lokala behovet.Vad är då Örebros mål med Förskolelyftet?- Det här är vår signal till förskolepersonalen att ni är kompetenta och vi satsar på er. Jag kan inte förstå att man inte prioriterar förskolan. Om det är något område man ska freda så är det utvecklingsområdet. Det här får vi igen, det är jag övertygad om, säger Lennart Bondeson.

1 kommentar:

  1. Förskolärarlyftet låter jätte bra. Det är i mina ögon väldigt viktigt med välutbildad och kunnig personal för att ge våra barn bästa möjliga uppväxt och utveckling.

    Tyvärr har jag under senaste tiden kommit till insikt om en minst lika viktig person som ofta glöms bort. Personalen på min sons förskola är både utbildad, kunnig intresserad, och dom sliter som djur för att göra det bästa av situationen. Men de styrs av en totalt inkompetent rektor som tyvärr inte har tillräcklig självkännedom för att inse att hon inte klarar av sitt jobb och säger upp sig.

    Jag tycker inte om personangrepp men denna rektor har passerat gränsen med råge.
    Hon är oinsatt, ointresserad, tanksprid och har ingen som helst framförhållning.
    T.ex. kom hon på i slutet av november att det skulle börja nya barn i januari. Mycket ovanligt att det börjar barn på en förskola! Och det försvinner ju inga barn upp till skolan förens till hösten. Så snabbt fick dom ordna en avdelning till i lekhallen. Nu har dom svårt att hitta vikarier eftersom hon inte vill anställa någon längre än till sommaren. "För sen vet man ju inte vad som händer...". Jo, det måste en rektor göra.
    Första lösningen var att göra en egen avdelning för 3-4 åringarna. Det blev en stor omvälvning för våra stackars barn, som fick se sina trygga grupper splittras. Nu vill hon ändra igen så att det blir 0-4 på den nya avdelningen. Då måste de alltså ta barn från andra avdelningar och splittra grupperna igen. Mitt i allt ihop så går eller ska förskollärare gå på föräldraledighet. Tror du denna rektor har tänkt på att hon måste ordna med vikarier, så tror du fel. All den trygghet som fanns är nu borta, och barnen känner sig ensamma och utlämnade så små de är.

    Efter många föräldramöten om både omorganiseringar och ev ombyggnad p.g.a. av fuktskador har hon förbrukat allt förtroende från oss föräldrar. Förutom att hon dyker upp oinsatt på mötena så står hon och ljuger oss rakt upp i ansiktet om både det ena och det andra och försöker bara prata bort det när vi spräcker lögnerna. Efter som hon inte tagit reda på något, utan väntar sig att någon annan ska komma och lägga all information hon behöver för sitt jobb i knät på henne så går vi alltid från dessa möten med fler frågor än vi kom dit med, och inga som helst svar.

    Vem bestämmer egentlig över rektorerna? Vem är chef över chefen?
    Vad gör ni politiker för att se till att kommunen anställer kompetenta medarbetare som är lämpade för sina arbetsuppgifter? Och vad gör ni för att se till att de som kommit fel flyttas till lämpligare uppgifter eller avskedas? Finns det nått kontrollprogram? Kanske skulle det behövas ett REKTORSLYFT?

    Exemplen är av någon anledning många vad gäller just rektorer, där de som inte passar för jobbet flyttas och blir rektor på en skola när det blir problem, i stället för att de får en annan tjänst som de klarar av.

    Tills hon försvunnit får vi väll börja se oss om om vi kan få en plats på nått föräldrakoperativ, eller starta ett. För snart säger alla vi känner här att deras barn börjar gråta bara förskolan kommer på tal, vilket även vår förut så förskoleglada son nu börjat göra.

    SvaraRadera