tisdag 2 februari 2010

Nolltolerans mot mobbning!

Idag presenterar Skolinspektionen en rapport där man har granskat 50 grundskolor i Sverige för att ta reda på hur de arbetar vid trakasserier och kränkande behandling. Resultatet är nedslående - alla skolor utan en får underkänt i arbetet mot mobbning.

Samtidigt stämmer Barn - och elevombudet (BEO) Örebro kommun inför domstol på 200.000 för att en elev utsatts för allvarlig kränkning och mobbning under läsåret 2006-2007. Jag har idag försökt svara på medias alla frågor, och det är fullständigt oacceptabelt det som skett. Den berörda skolan har gjort många fel, bl a använt den s.k Farstamodellen - som inte är evidensbaserad.

Sedan denna händelse 2006-2007 har skolan fått ny rektor och ett omfattande förbättringarbete genomförts. Men för den kränkta eleven är givetvis detta fruktansvärt.

Alla elever ska känna trygghet i skolan, nolltolerans ska gälla mot mobbning. Skolorna har sedan 2007 arbetat mycket aktivt med Likabehandlingssplaner i Örebro kommuns skolor, det måste årligen uppdateras och utvecklas. En svaghet - som nu ska förbättras är att elever och föräldrar varit för lite involverade i arbetet.

Men det är en mörk dag i Örebro, när en elevs fruktansvärda mobbning åter aktualiseras och offentliggörs i media.

Jag kan bara säga - att jag upplevt allvaret i detta igen, och kommer att göra allt vad som ligger i min makt för att alla skolor ska vara trygga skolor. Jag vet att det är en enorm utmaning - men målsättningen måste vara nolltolerans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar