fredag 19 februari 2010

Sverigedemokraternas ordförande i Örebro hetsar mot folkgrupp!

Ordföranden för Sverigedemokraterna i Örebro Lennart Johansson, skriver på sin blogg om Somaliska muslimer, att de har en fruktansvärd kvinnosyn, att de tuggar droger och smider planer mot svenska kristna. Han skriver också att kvinnorna klär sig som spöken och att Somaliers värderingar inte passar in i den svenska kulturen.

Han nedvärderar en hel kultur, religion och nationalitet med sitt uttalande - vilket är fullständigt vidrigt och kränkande! Det ligger inom ramen för hets mot folkgrupp. Nu är ju Johansson inte vilken Sverigedemorkat som helst, utan ordförande i Örebro - alltså officiell företrädare för Sverigdemokraterna i Örebro!

När David Kronlid, ordförande för SD i länet får kommentera uttalandet, försöker han slingra sig och tar inte helt avstånd från uttalandet - utan försöker förklara vad Johansson "egentligen menade". Han säger bl a följande: Om jag får gissa vad han har tänkt på här, så handlar det om islamister från Somalien, som har en helt annan syn på kvinnan och en etik och moral som är annorlunda.

Det är fegt av Kronlid, och gör honom medskyldig. Så frågan som Kronlid måte ta ställning till är varför han inte helt tar avstånd från allt Johansson säger? Det är en förfärlig människosyn som som kommer upp till ytan från Johansson och som Kronlid inte helt tar avstånd ifrån.

Avståndet mellan Sverigdemokraternas mäniskosyn och kristdemorkaterna tillsammans med övriga partier i Örebro har aldrig varit så stort!

2 kommentarer:

  1. Har du verkligen läst min blogg? Jag har i alla fall inte skrivit det du påstår att jag skrivit. Mvh Lennart Johansson

    SvaraRadera
  2. Detta är en exakt upprepning av min kritik mot David Kronlid i februari 2007. Om Kronlid tycker att jag hade rätt den gången, får han väl erkänna det. För det var ju Kronlids mening då att personer med min uppfattning inte platsar i Sverigedemokraterna. Gör han det själv?

    Men nu var det ju så att Kronlid inte riktigt hade hållit sig till partilinjen, utan han hade skrivit saker som Lennart Johansson INTE har skrivit. Och det var detta "extra", som drog på SD anklagelser inte bara för rasism utan även för nazism, som jag reagerade mot. Killen har alltså roterat 180 grader under loppet av bara ett par år!

    Men vad jag finner betänkligt är att Bondeson tydligen försöker pressa Kronlid att ta avstånd från Johansson i stället för att ta avstånd från sina egna tidigare uttalanden. Är det alltså sant, som har påståtts av bl.a. Marie-Louise Forsberg-Fransson (s) och Mia Sydow-Mölleby (v)att kd söker samarbete med ett Kronlid-lett SD?

    Spelar det då bara roll vad de potentiella samarbetspartnerna säger offentligt - och inte alls vad de tycker privat? Eller är det detta att Kronlid är missionärsson (vilket han själv ständigt framhäver) och kan de social koderna för att bli accepterad i frikyrkosammanhang.

    Kan det rentav vara så att Johansson inte har "värre" åsikter än att han vågar stå för dem offentligt? Att jag inte helt står för Johanssons åsikter kan du läsa på min blogg! Men det kanske beror på att jag (som jag själv tror) är mer kunnig i teologin - både den kristna och den muslimska - än Johansson.

    Jag kan hålla med dig, Bondeson, om att vi ska behandla våra svenska muslimer med silkesvantar (Tycker Kronlid det - egentligen). Men jag har en tanke med det. Nämligen att göra de mottagliga för det kristna budskapet, så att de omvänder sig.

    Som kristen, om du är det, kan du väl inte önska att islam ska bi majoritetsreligion i Sverige?

    Vidare kan jag tala om att konflikten mellan mig och Kronlid inte bara handlade om det nazistiska ordvalet i Kronlids NA-artiklar. Utan även om Kronlids handgripliga försök att tvinga mig att skriva i SD-distriktets årsmötesprotokoll 2007, vilka präktiga föräldrar han har.

    Visst är det väl så att familjebakgrund öppnar dörrar i kd? Du kan inte beslå mig med ett enda rasistiskt uttalande. Men du kan beslå mig med "fel" kyrkotillhörighet.

    Lars Flemström
    http://askersunds.blogg.se

    SvaraRadera