Religionens betydelse är en stark konfliktfråga med många olika bottnar. Nu finns det forskning i en ny avhandling av Lovisa bergdahl - som visar att religionen som konfliktyta, också kan öppna upp för en unik utbildningspotential, och demokratifördjupning!
I stora delar av västvärlden trodde man under senare delen av 1900-talet att religionens betydelse i den offentliga debatten skulle försvinna. Istället framträder idag det religiösa på nya sätt, inte minst i skolan. Religionens nya synlighet tycks skapa spänningar i ett samhälle som ser sig självt som sekulariserat och religiösa uttryck utmanar den liberala demokratins gränsdragningar och värden .
Enligt en avhandling som nyligen lades fram av Lovisa Bergdahl vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet leder detta till konflikter, inte minst i relation till skolans demokratiuppdrag, men konflikter rymmer också en unik utbildningspotential.
Enligt Lovisa Bergdahl tycks den religiösa mångfalden skapa spänningar inom dagens utbildning. Det rådande förhållningssättet till demokrati och religion inom utbildningsområdet leder till att den enskilda människan hamnar i skymundan till förmån för en skola där eleverna förväntas leva upp till hur ett visst samhälle i en viss tid definierar demokrati och demokratisk samlevnad. Religion ses då som något som hotar det demokratiska livet och samtidigt tycks demokrati ha blivit ett system där livets olikheter får lite utrymme.
Detta får idag konsekvenser särkilt för religiöst praktiserande barn och elever eftersom utbildning i första hand ses som en arena där barn och unga ska socialiseras och bli en särskild slags demokratiska medborgare.
För skapa ett nytt samtal om hur religion och religiositet kan bemötas inom ramen för en demokratisk skola tar Lovisa Bergdahl i sin avhandling utgångspunkt i att varken religion och demokrati är något redan givet. Istället ses dessa begrepp som ömsesidigt konstituerade och som frågor för utforskande.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar