torsdag 17 juni 2010

Tveksamt beslut i riksdagen om utbyggnad av kärnkraften idag!

Det är ingen hemlighet att jag är mycket tveksam till det beslut som riksdagens majoritet beslutade idag - att bupphäva förbudet mot fortsatt utbyggnad av kärnkraften. Jag med flera andra av kristdemokrater har motionerat för att vi ska stå fast vid vår hållning som finns tydliggjord i Principprogrammet.



Tyvärr blev det ingen majoritet för detta - det beklagar jag. Argumenten är välkända, och jag tänker inte ta fram dem nu. T ex Anders Wijkman - håller kvar en kritisk hållning, och det finns många flera bland kristdemokraterna.



Jag kommer givetvis att fortsätta attt driva en hållbar och kritisk hållning i frågan , inom partiet. Det måste finnas flera perspektiv och åsikter i en så viktig framtidsfråga. För mig betyder kristdemokraternas förvaltarskapstanke - en försiktighet när det gäller kärnkraften som framtida engergibas. Deb värdegrund som kristdemokratin vilar på - är grundbulten för en energipolitik som vilar på förnybar engerig och inte kärnkraft, som på lång sikt, för våra barn och barnbarn - kommer



Så för mig - innbär dagens beslut i riksdagen en besvikelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar