tisdag 2 mars 2010

Rimlig kritik mot skriftliga omdömen!

Införandet av skriftliga omdömen var ett bra beslut, det behövs tydlig uppföljning av elevernas kunskapsutveckling. Nu har alla elever denna rättighet. När nu Skolverket kritiserar hur omdömen sker i de lägre skolåren, så är det bra - för att en förbättring ska kunna ske.

Att man i hög grad ger omdömen om personliga egenskaper, är ju helt oacceptabelt.

Skolverket kritiserar i en rapport de skriftliga omdömen som ges till elever på lågstadiet. Lärarna tenderar att bedöma personliga egenskaper, attityder och beteenden snarare än kunskaper.

Där framgår att lärarna är osäkra på hur eleverna ska bedömas. Man ger också betyg, G, VG och MVG, i högre grad än vad som var meningen.Skolverket anser bland annat att reformen genomfördes för snabbt vilket gjort att information och material nått skolorna för sent.

Det är nu vikitg att lärarna får den kompetensutveckling som behövs för att skriftliga omdömen ska få önskat syfte - allt för elevernas växande och trygghet i goda kunskaper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar