tisdag 23 mars 2010

Äntligen en ny Skollag - för bättre kunskaper och mera likvärdig skola!

En ny skollag är det stort behov av eftersom den gamla(nu rådande) är från 1980-talet med ett stort "lapptäcke" av förändringar. Socialdemokraterna arbeta under hela förra mandatperioden utan att lyckas få igenom en ny skollag. Det har istället Alliansregeringen lyckats bra med.

Givetvis finns det frågor där vi kristdemorkater kompromissat - men alla politiska framsteg behöver kompromissen som medel! Sammantaget finns goda förutsättningar för en mera likvärdig skola, avsett var man finns som elev i landet.

Bara behöriga lärare får fast jobb. Lektorerna återinförs och behörigheten till yrkesprogrammen skärps. Det är några av förändringarna i den nya skollag som i dag lämnas till riksdagen.
Skollagen omfattar stora delar av utbildningsväsendet, från vuxenutbildning till förskolan, som blir en egen skolform. Fokus, enligt utbildningsminister Jan Björklund, ligger på kunskap, valfrihet och trygghet.

"Med den nya skollagen får vi en skola med högre kunskapskrav och bättre studiedisciplin, säger Björklund i en skriftlig kommentar i samband med att propositionen på tisdagen överlämnades till riksdagen.

Bland förändringarna märks att gymnasieskolans individuella program avskaffas och ersätts med fem introduktionsprogram och att behörighetsreglerna till yrkesprogrammen skärps.
Reglerna för fristående och offentliga skolor blir desamma. Det betyder att friskolorna ska följa kurs- och läroplaner och sätta betyg. Kraven på lärarna skärps. Endast behöriga lärare ska få tillsvidareanställning. För att få undervisa ska läraren ha en utbildning som gäller just den undervisning som bedrivs.

För att öka karriärmöjligheterna för lärarna återinförs lektorstjänsterna. En lärare som avlagt minst licentiatexamen och visat pedagogisk skicklighet under minst fyra år ska få benämnas lektor.

Skollagen möjliggöra bättre kunskaper för eleverna och en mera likvärdig skola, oavsett var man finns som elev i landet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar